~ Bersama Kedah Selamanya ~


Jatuh bangun bersama Kedah selamanya. Semalam skuad kesayangan ku tewas lagi.Kali ini tumpas ditangan kelab dari pantai timur.Sejauhmana kekuatan pasukan Kedah tahun ini.Adakah faktor dalaman menjadi punca kemerosotan pasukan.Pemerhatian ku semasa menonton perlawanan di stadium berdekatan Lembah Klang mutu permainan agak merosot, jauh longgor sama skali semasa team bersama-sama trio import terbaik dimiliki iaitu marlon,nelson & hungging.

Formasi yang digarapkan oleh jurulatih adalah 4-4-2, tetapi formasi ini kadangkala menjadi, kadangkala langsung tidak menjadi. Kekurangan idea pemain tengah yang dikemudi oleh pak long kurang berkesan.Aku merasa kehilangan taring dibahagian serangan juga menjadi elemen punca kemerosotan mutu permainan.




Aku bukannya pandai bermain bola, tetapi minatku yang mendalam terhadap bola sepak memberi kesan yang mendalam terhadap diriku untuk berkongsi minat terhadap pasukan kesayangan untuk terus maju dalam prospek pembangunan bola sepak dimata dunia.

Mutu permainan yang ditunjukan oleh pemain kita sekarang lebih gemar membuat hantaran panjang tidak bertepatan dengan corak yang dipamerkan oleh liga Epl lebih gemar membuat hataran pendek menjadi corak permaian lebih terhibur.

Harga Tiket terlalu mahal, menjadi punca kenapa stadium kita kosong.Dulu aku masih ingat lagi sewaktu aku mula-mula menjejaki kaki ke stadium kali pertama sewaktu umurku masih lagi dibangku sekolah rendah, harga tiket baru saja RM5.00 sedangkan harga tiket hari ini jauh lebih mahal iaitu RM15.00 ke RM20.00 untuk menyaksikan sesuatu perlawanan. Zaman semipro stadium penuh dengan penonton. Hari ini kita jauh memikirkan keuntungan sedangkan mutu permainan kita masih lagi ditokok lama.

Bagaimana kita mahu menyokong pembangunan sukan bola sepak kita, sedangkan ada pihak lain mahu mengaut keuntungan hasil dari penjualan tiket. Menonton Perlawanan Bola sepak adalah satu aktiviti riadah, sekiranya corak permainan yang ditunjukan oleh pemain menghiburkan tak mengapa bayar lebih tetapi kepuasan dapat dirasai dengan menonton perlawanan setiap kali pasukan kesayangan kita beraksi.

Majulah sukan untuk negara....

Renung-renungkan lah...........

Comments

Popular Posts